Οι συγκρούσεις στο οικογενειακό μας περιβάλλον, στις συντροφικές σχέσεις και το εργασιακό περιβάλλον, έχουν αρνητικές αλλά και θετικές συνέπειες, όταν γνωρίζουμε πως να τις διαχειριστούμε. Ας τις κατανοήσουμε σε βάθος και ας κτίσουμε σχέσεις με αντοχή.
Οι άνθρωποι είμαστε κοινωνικά όντα. Ζούμε, αλληλεπιδρούμε και επικοινωνούμε με τους γύρω μας, ενώ οι πράξεις μας επηρεάζουν και επηρεάζονται από αυτούς. Οι σχέσεις μας με τους συνανθρώπους μας δεν χαρακτηρίζονται πάντα από ένα θετικό ή ήρεμο κλίμα, καθώς, όπως είναι φυσικό, μπορεί να προκύψουν συγκρούσεις. Μία σύγκρουση γεννά έντονα συναισθήματα και στις δυο πλευρές. Συνήθως, θεωρούμε ότι συνδέεται μόνο με θυμό, επιθετικότητα, στεναχώρια και αρνητικές συνέπειες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως, ότι μία σύγκρουση μπορεί να αποτελέσει και ευκαιρία για καλύτερη επικοινωνία και εξέλιξη.
Η σύγκρουση αποτελεί μια «διαμάχη» μεταξύ φαινομενικά αντίθετων δυνάμεων, δηλαδή μεταξύ δύο ή περισσοτέρων ατόμων ή ομάδων που έχουν διαφορετικές θέσεις και απόψεις ή διαφορετικές ανάγκες και επιθυμίες. Για να δημιουργηθεί μια σύγκρουση πρέπει να υπάρχει μια σχέση και, επομένως, μια τριβή και διάδραση μεταξύ όσων εμπλέκονται σε αυτή. Για παράδειγμα, εάν σε έναν χώρο εργασίας ο καθένας μπορούσε να κάνει τη δουλειά του ανεξάρτητα από τους άλλους, δεν θα υπήρχε λόγος να δημιουργηθεί σύγκρουση. Ο ορισμός των συγκρούσεων περιλαμβάνει, λοιπόν, την αντιπαράθεση διαφορετικών απόψεων, συμφερόντων ή αναγκών μεταξύ ατόμων ή και ομάδων που αλληλεπιδρούν.
Τι συμβαίνει όμως σε μία σύγκρουση; Η σύγκρουση ξεκινά από μία διαφορά, αυξάνεται σε ένταση και έπειτα γίνεται διαμάχη. Αν αυτή η διαμάχη έχει χρονική διάρκεια και δεν επιλυθεί, τότε οδηγούμαστε σε σύγκρουση. Σε περίπτωση που δεν καταφέρουμε να αντιμετωπίσουμε τη σύγκρουση, η σχέση μας με το άλλο άτομο ή ομάδα μπορεί να φτάσει σε αδιέδοξο ή/και να διακοπεί. Συχνά μάλιστα, αυτός ο φόβος για το ενδεχόμενο αρνητικό αποτέλεσμα και η συσχέτιση της σύγκρουσης με τον καβγά ή ακόμη και με τη βία -σε πιο ακραίες περιπτώσεις- μας εμποδίζουν από το να εστιάσουμε στην ίδια τη σχέση και να προσπαθήσουμε να επιλύσουμε μια διαφορά.
Οι συγκρούσεις προκύπτουν από διάφορες αιτίες, όπως προσωπικές διαφορές, πολιτισμικές διαφορές, πολιτικές αντιθέσεις ή για λόγους οικονομικής φύσεως. Ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους, υπάρχουν και διαφορετικές κατηγοριοποιήσεις. Μια κοινή κατηγοριοποίηση είναι η σύγκρουση μεταξύ ατόμων, ομάδων ή συλλόγων. Μία άλλη κατηγοριοποίηση εστιάζει στον τύπο των συγκρούσεων, αν είναι δηλαδή εσωτερική ή διαπροσωπική. Μία σύγκρουση μπορεί όμως να ανήκει ταυτόχρονα σε διαφορετικές κατηγορίες, όπως φαίνεται και στα παρακάτω παραδείγματα:
Όταν οι συγκρούσεις δεν αντιμετωπίζονται ως ένα μέσο επιβολής και εξουσίας ενός ατόμου σε ένα άλλο ή σε μία ομάδα, μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην προσωπική μας εξέλιξη αρχικά και κατ’ επέκταση στην εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας, ακόμα και των επιστημών. Συγκεκριμένα, οι συγκρούσεις μπορούν να μας βοηθήσουν:
Από την άλλη πλευρά, όμως, οι συγκρούσεις αν δεν επιλυθούν αποτελεσματικά, ενισχύουν τις διαφορές μας και δυσκολεύουν τον συμβιβασμό. Οι συνέπειές τους μπορεί να περιλαμβάνουν σωματικά και ψυχικά τραύματα, καθώς και οικονομικές και κοινωνικές απώλειες, τόσο σε ατομικό, όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Μπορούν να οδηγήσουν σε διχόνοια, ακόμη και βία και καταστροφή. Επομένως, είναι πολύ σημαντικό να μάθουμε να τις διαχειριζόμαστε και να τις επιλύουμε.
Ανεξάρτητα από το είδος μίας σύγκρουσης και τον λόγο για τον οποίο δημιουργήθηκε, υπάρχουν κάποιοι βασικοί τρόποι διαχείρισής τους:
Ας δούμε πιο συγκεκριμένα ορισμένα είδη συγκρούσεων και πως μπορούμε να τα διαχειριστούμε καλύτερα, ακολουθώντας πάντα τις βασικές στρατηγικές διαχείρισης που περιγράφονται παραπάνω.
Αν παρατηρήσουμε το σύστημα της οικογένειας, θα καταλάβουμε ότι και εκεί υπάρχουν μέλη με διαφορετικές ανάγκες, απόψεις, αντιλήψεις και προσωπικότητες. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι φυσικό λοιπόν να γεννιούνται και συγκρούσεις. Πώς όμως μπορούμε να τις διαχειριστούμε;
Όπως όλες οι συγκρούσεις, έτσι και αυτές στις συντροφικές σχέσεις μπορεί να οφείλονται σε διάφορους λόγους, όπως διαφορές στον τρόπο επικοινωνίας (π.χ. φωνάζουμε για να επικοινωνήσουμε την ανάγκη μας), ανεκπλήρωτες προσδοκίες, φθορά σε μία συντροφική σχέση, αυξημένες απαιτήσεις της καθημερινότητας, ειδικά αν πέρα από σύντροφοι είμαστε και γονείς, άνιση κατανομή των ευθυνών και των ρόλων, οικονομικά θέματα, κ.α.. Σε μία σχέση όμως, που νιώθουμε ασφάλεια, η σύγκρουση, όταν έχει τη μορφή της διαφοράς απόψεων και της διαφωνίας, αποτελεί μεταξύ άλλων και μέρος αυτής της σχέσης, ίσως και αναπόφευκτο κάποιες φορές. Για αυτό και είναι σημαντικό, να γίνεται με τρόπο που εξελίσσει τη σχέση μας με τον/τη σύντροφό μας και δεν μας οδηγεί σε ρήξη. Πώς μπορεί να γίνει αυτό;
Η σύγκρουση στον χώρο εργασίας μπορεί να έχει πολλές μορφές. Μπορεί, για παράδειγμα, να είναι μια διαφωνία μεταξύ δύο ατόμων, μια διαφορά απόψεων μεταξύ ομάδων ή τμημάτων ή μια σύγκρουση προσωπικοτήτων. Οι συγκρούσεις στον χώρο εργασίας προκύπτουν κυρίως από τα εξής:
Μεγάλη σημασία επίσης στις συγκρούσεις στον χώρο εργασίας παίζει η θέση που έχουμε στην ιεραρχία. Αυτό συμβαίνει, καθώς άλλες συνέπειες μπορεί να υπάρχουν εάν συγκρουστούν άτομα από διαφορετική βαθμίδα και άλλες όταν συγκρουστούν άτομα από την ίδια βαθμίδα.
Ποιες στρατηγικές μπορούν να μας βοηθήσουν να επιλύουμε τις συγκρούσεις στο εργασιακό μας περιβάλλον;
Στις ανθρώπινες σχέσεις οι συγκρούσεις δύσκολα μπορούν να αποφευχθούν∙ περισσότερο θα λέγαμε ότι αποτελούν κομμάτι των σχέσεων και των αλληλοεπιδράσεών μας με τους γύρω μας. Όση περισσότερη οικειότητα νιώθουμε με κάποιον, τόσο πιο πιθανό είναι και να συγκρουστούμε. Πολλοί από εμάς βέβαια, φοβόμαστε τη σύγκρουση, κυρίως για τα δυσάρεστα συναισθήματα που θα επιφέρει, αλλά και από φόβο για πιθανή λήξη μίας σχέσης. Απουσία συγκρούσεων, ωστόσο, δεν σημαίνει και πιο λειτουργική σχέση. Μέσα από τις συγκρούσεις δοκιμάζονται τα όριά μας, οι σκέψεις μας και τα συναισθήματά μας∙ μαθαίνουμε να ακούμε τις ανάγκες των ανθρώπων γύρω μας και βρίσκουμε κοινούς τρόπους να επικοινωνούμε. Μία σύγκρουση μπορεί να εξελίξει μία σχέση, να δημιουργήσει νέες ισορροπίες και ψυχικά αποθέματα και να φέρει σημαντικές κοινωνικές αλλαγές. Συνεπώς, το ζήτημα δεν είναι να τις αποφεύγουμε, αλλά να φροντίζουμε, όταν προκύπτουν, να είναι εποικοδομητικές. Όταν καταφέρνουμε να μοιραστούμε ανοιχτά τις ανάγκες, τις απόψεις, τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας, η σύγκρουση λειτουργεί ως μία ευκαιρία επικοινωνίας, επίλυσης προβλημάτων και λήψης αποφάσεων.
Την ανάπτυξη του παρόντος κειμένου ανέλαβε η ομάδα Ψυχολόγων του Ινστιτούτου Prolepsis, Φωτεινή Νούλα, Μαρία Μήτσα, Θεοδώρα Γεωργακοπούλου και Ντίνα Ζώτα υπό την εποπτεία της Δρ. Αφροδίτης Βελουδάκη, Ειδικού σε θέματα επικοινωνίας της υγείας και Γενικής Διευθύντριας του Ινστιτούτου Prolepsis.
Για τη δημιουργία του παρόντος αξιοποιήθηκαν περισσότερες από 20 επιστημονικές πηγές οι σημαντικότερες εκ των οποίων είναι APA (https://www.apa.org), Types of Conflict (https://typesofconflict.org/), Harvard University (https://www.pon.harvard.edu), Raising Children Network (https://raisingchildren.net.au/), Child Mind Institute (https://childmind.org/), Beyond Blue (https://healthyfamilies.beyondblue.org.au/), Very Well Mind (https://www.verywellmind.com/), Better Health (https://www.betterhealth.vic.gov.au/), Psychology Today (www.psychologytoday.com) και άλλα Επιστημονικά Περιοδικά Ψυχολογίας.