Τι λένε οι μελέτες
Στην εποχή μας 1 στους 3 χρήστες του διαδικτύου στον κόσμο είναι παιδί και ο αριθμός των παιδιών και των εφήβων που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις διαδικτυακές πλατφόρμες παιχνιδιών συνεχώς αυξάνεται.
Η σταθερή αύξηση της πρόσβασης και του χρόνου χρήσης των ηλεκτρονικών συσκευών από τα παιδιά και τους εφήβους τους θέτει σε μια μοναδική θέση στο ψηφιακό περιβάλλον, καθώς οι εταιρίες τους θεωρούν μια ομάδα καταναλωτών που έχουν “γεννηθεί” και μεγαλώσει με την τεχνολογία και τη χρησιμοποιούν με πολλούς τρόπους.
Επιπλέον, όλοι μας γνωρίζουμε πως τα παιδιά και οι έφηβοι μπορούν να επηρεάσουν τις αγορές του νοικοκυριού, αφού τα “θέλω” τους συχνά ασκούν σημαντική επιρροή στους γονείς ή σε όσους τα φροντίζουν.
Αυτοί, λοιπόν, είναι οι 2 βασικοί λόγοι που τα τελευταία χρόνια το digital marketing που «στοχεύει» στα παιδιά έχει αναπτυχθεί με ραγδαίους ρυθμούς. Καθημερινά, συνεπώς, τα μάτια των παιδιών “βομβαρδίζονται” με διαφημίσεις και αρκετές από αυτές αφορούν τρόφιμα/ροφήματα.
Στο άρθρο μας, επομένως, θα δούμε:
Οι εταιρίες τροφίμων και ροφημάτων έχουν στη διάθεσή τους μια φαρέτρα με πολλαπλές –και αρκετά πειστικές όπως φαίνεται– τεχνικές marketing που χρησιμοποιούνται σε ψηφιακά μέσα (ιστοσελίδες, social media, online games) για να τραβήξουν το ενδιαφέρον των παιδιών και των εφήβων και να τους πείσουν να προτιμήσουν να αγοράσουν και να καταναλώσουν τα προϊόντα τους. Οι πιο συνηθισμένες από αυτές τις τεχνικές είναι:
Την τελευταία δεκαετία έχουν διεξαχθεί αρκετές μελέτες που μας έχουν βοηθήσει να δούμε τι αντίκτυπο έχει στα παιδιά και τους εφήβους η έκθεσή τους στο marketing τροφίμων και μη αλκοολούχων ροφημάτων – είτε μιλάμε για τα παραδοσιακά μέσα π.χ. τηλεόραση είτε για το ψηφιακό περιβάλλον. Κάποια από τα key points που προκύπτουν, λοιπόν, από τη διεθνή βιβλιογραφία είναι:
Βλέποντας τις διαστάσεις που έχει πάρει το φαινόμενο αλλά και τον αντίκτυπο που έχει στη διατροφή και γενικότερα στην υγεία του πληθυσμού, τα τελευταία χρόνια γίνεται συζήτηση σε παγκόσμιο επίπεδο για το πώς θα μπορούσε να περιοριστεί. Τόσο ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας όσο και η Unicef έχουν κάνει δημοσιεύσεις σχετικά με το θέμα, στις οποίες περιλαμβάνονται και προτάσεις για πολιτικές στο πλαίσιο της δημόσιας υγείας.
Ο ΠΟΥ συστήνει στις χώρες να υιοθετήσουν νομοθετικά μέτρα, σύμφωνα με τα οποία θα απαγορεύεται η έκθεση όλων των παιδιών σε τέτοιου είδους προϊόντα και αυτό θα αφορά το marketing σε όλα τα μέσα.
Κλείνοντας, θα θέλαμε να μοιραστούμε μαζί σας ένα απόσπασμα από τη δημοσίευση της Unicef που βρήκαμε εξαιρετικά ενδιαφέρον. Αναφέρεται, συγκεκριμένα, πως η έκθεση των παιδιών στο marketing ανθυγιεινών τροφίμων/ροφημάτων αποτελεί ουσιαστικά καταπάτηση βασικών δικαιωμάτων τους, καθώς στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού αναφέρεται ρητά ότι τα κράτη-μέλη πρέπει να εγγυώνται στα παιδιά και τους εφήβους το δικαίωμα στην υγιεινή διατροφή και να δρουν με στόχο την καταπολέμηση κάθε μορφής δυσθρεψίας, λαμβάνοντας υπόψη τόσο την υπερβαρότητα όσο και την παχυσαρκία.
Για να είμαστε λίγο αισιόδοξοι, λοιπόν, ελπίζουμε στο μέλλον το ψηφιακό περιβάλλον να αλλάξει και να αξιοποιηθεί έτσι ώστε να δίνει τα κατάλληλα ερεθίσματα στα παιδιά και τους εφήβους και να τους παρακινεί να υιοθετήσουν ένα υγιεινό lifestyle, μέρος του οποίου είναι μια ισορροπημένη διατροφή.
Σχετικά άρθρα:
Απώλεια βάρους: πώς επηρεάζει η επίτευξη στόχων την ψυχολογία μας